Happy Diwali - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu Happy Diwali - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu

Happy Diwali

Door: rolandenmarije

Blijf op de hoogte en volg Roland en Marije

27 Oktober 2011 | India, Vāranāsi

Dag lieve allemaal,

Happy Diwali! Het feest is gisteravond losgebarsten hier in Varanasi, wat een lichtjes en een vuurwerk! "Diwali, ook bekend als Lichtjesfeest, wordt symbolisch bedoeld als “de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid”. Diwali is het enige feest dat heel India verenigt.(Wikipedia)"

We zijn gisteravond eerst naar Dasaswamedh Ghat gegaan, waar na zonsondergang het feest ritueel werd geopend. Hier stonden 5 priesters te dansen met grote kommen met rook, grote kandelaars, bloemen en wat allemaal nog niet meer! Ondertussen kwamen alle inwoners hun wens voor het nieuwe jaar doen aan de oever van de Ganges, waarbij ze een kaarsje in het water lieten drijven. We hebben hier een hele tijd gewoon gezeten en gekeken, erg bijzonder! Ook werden er wat kindjes gedoopt en iedereen was op zijn mooist gekleed. Toen de priesters klaar waren met hun dans ging iedereen eten bij familie, met grote cadeaus onder de arm. Wij hebben toen een heerlijke pizza gegeten in Assi Ghat, waar wij verblijven. (Hier liep ook een katje die de kaas erg lekker vond. Even later kwam er een ander stel en toen die vrouw dat katje zag werd ze me toch bang! Ze rende hard weg, tot groot genoegen van iedereen op het terras. Natuurlijk werd het katje toch van het terras geschopt en na 5 minuten aandringen durfde de vrouw toch terug te komen hihi!) Het vuurwerk bleef de hele nacht doorgaan, met soms hele mooie pijlen en soms alleen keiharde knallen. Nu begrijpen we wel waarom er hier zoveel mensen een arm of been missen! We waren aardig moe na onze treinreis de nacht ervoor dus zijn we maar lekker gaan slapen, balend dat de airco het niet deed (waarvoor het knopje dus aan de buitenkant van onze kamer bleek te zitten, grrr!)

Maargoed, vandaag gaan we lekker sightseeen in Varanasi en dan gaan we morgenmiddag op naar Bodh Gaya, waar Buddha zijn verlichting vond.

Zometeen zullen we weer even wat foto's uploaden bij de juiste reisverslagen. Kijk dus even bij alle foto's!

Dikke kus!

• 27 Oktober 2011 - 06:59

Linda & Richard:

Wauw wat een waanzinnig mooie foto's, geweldig dat jullie dit allemaal meemaken. Wij genieten hier mee van jullie belevenissen, reisverslagen en foto's. Het is net of wij ook een beetje in India zijn. Heel veel reisplezier...dikke zoen!!

• 27 Oktober 2011 - 09:14

Anja En Arie:

Jeetje jongens, wat een geweldige foto's. Ik zou echt willen dat we bij jullie waren om deze ervaringen op te doen; ben gewoon een beetje jaloers (dat mag toch wel!). Wat bijzonder allemaal. Ik geniet er enorm van, van jullie verhalen en de foto's. Ik kan me voorstellen dat dit indrukken achterlaat die je je leven niet meer vergeet!
    Liefs van ons

• 29 Oktober 2011 - 10:37

Renske:

klinkt prachtig:) en nog bedankt voor het verre verjaardagssmsje:) volgend jaar zijn jullie er weer bij:) nu nog even flink genieten!
    xxx

• 01 November 2011 - 12:40

Dorine:

He luijes, hoe is het daar bij jullie?
    Het is al weer een poosje stil...

Liefs dorine

Verslag uit: India, Vāranāsi