Beachhoppen en bushoppen - Reisverslag uit Kollam, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu Beachhoppen en bushoppen - Reisverslag uit Kollam, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu

Beachhoppen en bushoppen

Door: rolandenmarije

Blijf op de hoogte en volg Roland en Marije

08 November 2011 | India, Kollam

Dag lieve allemaal,

Ons laatste verslag was vanuit Mamallapuram dus we zijn inmiddels al weer een stuk verder gereisd. Vanuit Mamallapuram hebben we de bus gepakt naar Chengalpattu en vanaf daar de trein naar Trichy (Tiruchirappali). Hier kwamen we na een gezellige treinrit rond half 10 's avonds aan. In de trein krijg je altijd de standaardvragen, en alle oren zijn gespitst op het antwoord, nieuwsgierige Indiërs! Zo is de eerste vraag: "What is your home country?" De tweede: "What is your profession?" De derde: "How much do you earn?" En de vierde: "What is your good name?" Als je dan aan de jongere Indiërs vraagt wat ze studeren is het altijd Engineering. Ik vond dat wat raar maar Roland kwam erachter dat dit gewoon een soort bachelortitel is en dat je zoveel verschillende opleidingen hebt binnen Engineering :)

In Trichy zijn we naar een redelijk chique hotel gegaan (met zwembad!!) dus de volgende ochtend gelijk even lekker in geplonst. Na het ontbijtje zijn we naar het treinstation gegaan om alvast nieuwe tickets te reserveren naar Kanyakumari die avond. We kwamen op de Waiting list dus toen hebben we een aanvraag ingediend voor 'Emergency Quota' zodat je alsnog een bedje krijgt. We werden alleen heel onbeschoft behandeld dus toen we even gingen praten met de manager en zeiden dat we een klacht wilden indienen werden de bedden gelijk geregeld! Dus zo moet het! Beetje misbruik maken van je positie als toerist ;)

Na deze ervaring zijn we op zoek gegaan naar Rock Fort (en nee dat is niet die franse kaas fout gespeld :) ), en toen we er helemaal omheen waren gelopen kwamen we tot de ontdekking dat we daarvoor een hele hoge trap op moesten en onze schoenen beneden moesten laten staan. Nu had ik slippers aan, maar Ro zijn mooie wandelschoenen (met dank aan Edith!) dus die wilde het risico niet nemen. Ze worden namelijk zo meegenomen! Dus hebben we het fort maar van beneden bewonderd.
Na deze hete ochtend hadden we behoorlijk trek en ik had een pizzatentje gezien. De pizza was erg simpel maar lekker! Vervolgens hebben we even geinternet en gewinkeld in een redelijk modern warenhuis. (Nou ja, modern... Ik wilde wat ondergoed kopen omdat we al een tijdje geen was hadden laten doen maar het bleek na even zoeken dat het damesondergoed heel stiekem in een afgezonderd hoekje wordt verkocht. En dan alleen nog maar oma-ondergoed, van strings kennen ze hier het bestaan niet eens denk ik!)
Na het shoppen hebben we onze spullen gepakt en even gegeten. Toen op naar het station want onze trein vertrok om 11 uur. In de trein zijn we meteen gaan slapen en na een heerlijk rustig nachtje werden we wakker in een bijna lege trein. Toen ik vroeg 'Kanyakumari?' zei iedereen ja, dus ik heb Ro snel wakker gemaakt en we zijn als een gek die trein uit gerend. Toen ik toch nog even navroeg op het perron bleek dat we een halte te vroeg waren uitgestapt en ze riepen 'Go, go go!', dus we konden nog gauw in de trein springen, pfieuw! Vanuit de trein prachtig uitzicht op rijstvelden, bergen en heel veel palmbomen (zie de foto's)! Om een uur of 7 's ochtends kwamen we uiteindelijk aan in Kanyakumari, het meest zuidelijke punt van India, waar drie zeeën (Bay of Bengal, Arabische zee en de Indische oceaan) samenkomen. Omdat we zo vroeg waren viel het niet mee om een passend hoel te vinden of ontbijt, maar dat is uiteindelijk gelukt. Na een snelle hap zijn we naar de zee gelopen, waar we op een grote rots heerlijk hebben zitten kijken naar de golven, de krabbejes en de visjes die in de plassen op de rots waren achtergebleven. Op een gegeven moment werd het wel heel erg heet dus zijn we teruggelopen na het hotel, ondertussen een heerlijk vers sapje gedronken. Na een kort dutje (hoofdpijn van de zon, oeps!) zijn we naar het station gelopen, maar helaas het was zondag dus geen reservering. Dus maar aan het bier in een Loungebar! Daar ook even een hapje gegeten en toen vroeg naar bed, we moesten om 8 uur al uitchecken (en het bier steeg Ro ook erg naar zijn hoofd hihi)!

Gisterochtend zijn we naar het Baywaatch waterpark gegaan waar we heerlijk van glijbanen af zijn gegaan en lekker hebben geplonst. Ik moest in een broek en t-shirt zwemmen dus dat was heel raar. Op een gegeven moment kwam er een meisje even een praatje met me maken met haar vader als tolk, en toen ik haar later zag bij de glijbaan gebaarde ik haar of ze met mij van de glijbaan wilde in een tweepersoons band. Dit vond ze heel eng maar na wat aanmoediging van haar ouders wilde ze wel. Eenmaal beneden stond ze te krijsen en springen van plezier en sleurde me meteen weer mee naar boven. Dus nog maar een keertje eraf. Dit leek de goedkeuring van de mensen in het park wel te krijgen, want daarna keken ze me een stuk minder vreemd aan. Na een heerlijk ochtendje plonzen hebben we onze bagage opgehaald en zijn op weg gegaan naar Kollam. Toch maar besloten om met de bus te gaan. Het was alleen ineens noodweer dus de reis schoot niet op en het was bloedheet van al die dampende lijven in de bus. Ook moesten we twee keer overstappen dus het was een hele klus. De laatste busrit sloeg echt alles. We reden op stukken weg waar borden stonden met 'Accident prone zone' oftewel 'levensgevaarlijk'. En toch reed onze buschauffeur continu op de terugweg :) oftwel hij haalde alleen maar in, onder luid getoeter, zelfs in scherpe bochten. Ondertussen was het donker, het water kwam met bakken uit de hemel en het donderde en bliksemde. Ro zag zelfs nog een blikseminslag vlak voor onze bus. Voor mijn neus hing een gordijntje dus ik kon gelukkig niet zien wat er allemaal gebeurde, want Roland stond te shaken van de adrenaline toen we eindelijk op bestemming waren!

In de Lonely Bible hadden we al een hotel uitgezocht dus we hebben de eerste beste rickshaw aangehouden en zonder zelfs maar te vragen wat het kostte naar het hotel laten brengen, het hoosde namelijk nog steeds en de rickshaws waren moeilijk te krijgen.

In het hotel waanden we ons in het paradijs, een zacht bed, een warme douche en schone handdoeken! We waren ook zo moe dat we zonder eten zijn gaan slapen, wat een rit!

Dus nu zijn we in Kollam, een stadje langs de kust. Morgen gaan we een kanotocht maken over de backwaters, en zometeen gaan we even op het strand kijken. Even geen tempels vandaag!

Vanochtend hebben we treintickets geboekt voor morgenavond, dan gaan we naar Coimbatore. Probleem is wel dat we daar om 2 uur 's nachts aankomen en de trein naar Pollachi gaat pas de volgende ochtend weer. Vanaf Pollachi gaan we een gigantisch National Park met jungle, teakbos en wildlife!

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte! Ik hoor net van Roland dat we hier geen foto's kunnen uploaden want er zit een virus op deze computers (fijn, hebben we net geinternetbankierd). Die houden jullie dus nog even tegoed!

Heel veel liefs! xxxxxxxx

• 08 November 2011 - 20:46

Marry En De Rest ;-):

leuk weer een berichtje van jullie wat een ervaring geweldig geniet ervan ....... enneh wel een mooie foto maken van zo'n gevaarlijke tijger

• 08 November 2011 - 21:30

Geert En Brie:

Erg leuk om elke keer weer te lezen wat jullie allemaal meemaken daar in het verre India! Veel plezier nog x ons

• 08 November 2011 - 21:44

Karin De Graaf:

Schitterende verhalen weer, de schoenen, de onderbroeken, zo'n doodenge busrit..... aan de andere kant is India ook heel veilig, je kan zo s avonds/ s nachts reizen, riksias nemen, allerlei mensen ontmoeten, dat is toch wel heerlijk. Tot horens weer, Karin

• 09 November 2011 - 06:36

Martijn En Sandra:

Weer een heerlijk lees verslag. Gelukkig gaat alles goed daar. Veel plezier.

Greetzzzz.
    En een kus van Thijmen.

• 10 November 2011 - 08:16

Linda & Richard:

Jullie schrijven zo geweldig dat ik met India levendig voor kan stellen. Ik voelde gewoon die spanning van onweer in een levensgevaarlijke bus en rook die dampende stinkende zweet lijven (alsof je daar blij mee moet zijn hahaha) maar wat een geweldige tijd hebben jullie daar. Nog 20 dagen om eruit te halen wat erin zit. Geniet ervan en van elkaar. Heel veel plezier. Dikke zoen!!!

• 11 November 2011 - 09:30

Arie En Anja:

Wat een gesjees, bus in, trein uit, of toch weer niet, ha ha!
    Wat mooi om dit allemaal mee te maken. en tja.... het zal wel weer even wennen zijn om straks weer in dit Hollandse weer terecht te komen met al die saaie vlaktes, grasland, koeien etc. etc.
    Het is hier overigens rustig herfstweer. We hebben nog veel mooie dagen gehad; het is nu wat grijs.
    En als jullie terugkomen vallen jullie weer met je neus in de boter met ons Hollandse Sinterklaasfeest!
    Liefs en veel plezier!

Verslag uit: India, Kollam