Bye bye Chai, hello coffee! - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu Bye bye Chai, hello coffee! - Reisverslag uit Mahabalipuram, India van Roland en Marije - WaarBenJij.nu

Bye bye Chai, hello coffee!

Door: rolandenmarije

Blijf op de hoogte en volg Roland en Marije

01 November 2011 | India, Mahabalipuram

Dag lieve allemaal!

De afgelopen dagen zijn we zo druk geweest met reizen en genieten dat het bloggen er even bij inschoot! Waar waren we gebleven? Oh ja, Varanasi!

Na een vroeg boottochtje langs de oevers van de Ganges in Varanasi lekker ontbeten en wat rondgelopen en geïnternet. 's Middags hebben we de trein genomen naar Bodh Gaya, een erg klein stadje dus we konden lekker rondwandelen. We kwamen laat aan dus er was niks te eten te krijgen en het hotel dat we op het oog hadden was vol. Dus maar ingecheckt in een ander viezig hotel maar het bed was best comfortabel. De volgende ochtend op zoek naar ontbijt, en ja hoor, het tentje dat in de lonely planet zo hoog werd aangeschreven was foetsie! Na anderhalf uur zoeken maar ergens anders ontbeten en op naar de Mahabodhi tempel, met de beroemde Bodhi tree. We snapten er helemal niks van daar. In de trein hadden we namelijk met een Taiwanees gesproken die daar ook heen ging. Hij wist heel veel over het Boeddhisme en vertelde ons dat het Boeddhisme draait om de waarheid vinden in jezelf, in plaats van domweg allerlei onzichtbare goden te aanbidden. Wat schetste onze verbazing in de Mahabodhi tempel: allerlei mensen (ook Hindu's) die alleen maar liepen te offeren en te bidden! Dat vonden wij zo vreemd! Later kwamen we erachter dat het Boeddhisme hier een soort stroming binnen het Hindoeïsme is. Maar het was er erg mooi en indrukwekkend. Na een late lunch omdat we het andere restaurantje uit de lonely planet ook niet konden vinden :) hebben we onze plannen iets gewijzigd. We wilden namelijk naar Calcutta en vanuit daar een trip door de Sunderbans boeken, maar na nog wat research op internet bleek dat het ons toch wat tegenviel, wij wilden jungle, maar dat heb je daar niet...

De volgende dag moesten we heel vroeg op voor onze trein naar Kolkata (Calcutta). Wat een lange reis weer! Gelukkig hadden we weer een sleeper trein dus konden we af en toe even liggen om de billen wat te ontlasten, want die bankjes zijn keihard. Kolkata was wat we ervan verwacht hadden en we wilden er eigenlijk zo snel mogelijk weg. Het was al best laat dus we moesten toch maar een hotel zoeken. Onze keus viel op het VIP Intercontinental. Nu zijn er in dezelfde straat meerdere hotels met bijna dezelfde naam, dus we moesten goed opletten, maar gelukkig zag ik de ingang voordat de rickshaw chauffeur er helemaal lang kon scheuren (om ons vervolgens te dumpen bij een ander hotel waar ze commissie krijgen, zo gaat dat hier). Na een snel hapje eten maar gaan slapen, dat reizen is erg vermoeiend!

De volgend ochtend wat door Kolkata geslenterd, en Roland heeft eindelijk zijn felbegeerd Chicken Maharadja Mac gegeten, ze eten in het nooorden namelijk geen rund of varken of vis. 's Middags op de gok naar het vliegveld gegaan en twee tickets gekocht naar Chennai, 2000 km zuidelijker. Dan is een creditcard toch wel heel fijn, want dat was aardig aan de prijs. Maar het alternatief was een treinreis van 28 uur dus we hadden het er voor over. Onze vlucht vertrok pas aan het einde van de middag dus we moesten toch lang wachten, maar om 7 uur waren we eindelijk in Chennai. Het was daar vreselijk vochtig en het heeft er ook behoorlijk geregend, dus alles was dampig (het was nog steeds 30 graden!). We hadden behoorlijk trek, dus na ingecheckt te hebben in een aardig net hotelletje gingen we op het dak'terras' zitten bij het naastgelegen hotel. Daar zaten alleen maar kerels met een biertje en een asbak voor hun neus allemaal naar de tv te kijken. Naast het biertje stonden allemaal kleine bakjes met hapjes. Na heel wat handen en voetenwerk bleek dat dat bij het bier hoorde, dus dat hebben wij ook besteld. En dat was lekker! Allerlei nootjes en vruchten en chips en weet ik wat nog meer. We hadden ook al avondeten besteld dus we hebben daar heerlijk zitten smullen en zitten lachen om die stomme Indiase televisie (ik zal nooit meer klagen dat we in NL te veel reclame hebben, want dit slaat alles)! 's avonds een wasje gedaan onder de douche maar er even niet bij stilgestaan dat het met die vochtigheid niet droogt, dus alles moest nat mee, oeps!

Vanochtend weer ontbeten op hetzelfde dakterras in een vette hoosbui, alle straten stonden meteen blank. Naast ons waren ze alvast groenten aan het snijden, en dat ging me toch een partij onhygiënisch (op een vieze tafel, vieze snijplank, vieze messen) dus maar hopen dat we niet meteen weer ziek worden :)

Vervolgens zijn we naar het Governmental museum gegaan, het mooiste museum van India (zegt men). Het was zo oud en vies dat het leek of Darwin zelf al zijn ingeblikte beesten daar op de plank had gezet en vervolgens nooit meer had afgestoft. Toen ik ook naast een slapende bewaker op een bankje ging zitten keek hij toch ook wel erg beschaamd toen hij wakker werd. Tja dat is de Indiase werkmentaliteit, als de baas niet kijkt ga je slapen!

Vanmiddag hebben we de bus gepakt naar Mammallapuram. Echt, al die blikken van die Indiërs als wij bepakt en bezakt die bus instappen, alsof ze nog nooit westerlingen hebben gezien! Maar ze zijn buitengewoon behulpzaam met het vinden van de juiste bus en stoel.

Mamallapuram noemen ze ook wel het 'kingdom of Backpackistan' en dat klopt ook wel. Alles is hier ingericht op bckpackers, dus alleen maar hostels, restaurantjes, internetcafe's en winkeltjes met wc-papier en shampoo. Morgen gaan we de rest eens verkennen, het strand en de tempels. Ook willen we op een vissersboot mee om onze eigen vis te vangen, want dat is hier volop te krijgen. We hebben net al zo'n heerlijk visje gegeten! En hier in het zuiden wordt ook meer koffie dan thee gedronken, dus we gaan eindelijk weer eens een andere keuken uitproberen! Vandaag zijn we precies 4 weken in India, dus nog maar 4 te gaan! Zuid India, kom maar op!

Hele dikke knuffel van deze twee vieze bezwete stinkende reizigers!

• 01 November 2011 - 16:08

Marianne:

Als ik wil afvallen moet ik dus naar India gaan. Mijn eetlust is meteen weg na vieze taferelen!
    Ik hoop dat jullie inderdaad niet ziek worden, goede reis verder.
    Groetjes van Marianne

• 01 November 2011 - 16:23

Dorine:

Ha luitjes, fijn weer wat te horen van jullie.
    Genieten jullie wel?
    Blij dat alles goed met jullie is, hier ook alles zijn gangetje.

Dikke kus

• 02 November 2011 - 11:53

Arie En Anja:

Die foto's vind ik echt gaaf!
    Vooral die snurkende mafkees in zijn riksja. Worden jullie niet gek van al dat gereis daar? Pfff. ik vind het nogal wat. Als jullie straks weer terug zijn heb je volgens mij echt vakantie nodig om bij te komen van alles!
    Liefs van ons

• 02 November 2011 - 20:37

Martijn & Sandra :

He lieverds,

Met veel plezier lezen wij jullie verhalen en bekijken wij jullie mooie foto's. Wat een geweldige ervaring doen jullie op daar. Thijmen moest erg lachen om de man in zijn riksja.

Succes met jullie trip.

Groetjes van ons.

• 06 November 2011 - 20:05

Erik Doornenbal:

Hoi Roland en Marije,

Net jullie leuke laatste verslag gelezen, ik zit nu nl. wat vaker op deze site omdat Pema gisteren ook vertrokken is. Misschien leuk om hem te volgen (waarben jij nu/PEMAD) let op die D! Als jullie schrijven: "Nog maar vier weken te gaan", hoop ik wel dat jullie bedoelen: jammer, het gaat zo snel en niet: gelukkig, het zit er bijna op......
    Afijn, blijf genieten van India en elkaar,

Besos, Erik

• 07 November 2011 - 07:58

Karin De Graaf:

Hoi Marije en Roland, Harstikke leuk om jullie verhalen te lezen en mooie fotos ook! Ik ben bijgelezen, was zelf ook weg (naar Ethiopië) en daarna Pema op weghelpen. Ik zie dat Erik ook net heeft gereageerd, zelfde gedachtes dus. Geniet er nog van, elke dag is er één.
    Veel lieve groeten, Karin

• 10 November 2011 - 08:20